02.12.2016Jak napsat motivační dopis

Motivačním dopisem můžete zaujmout zaměstnavatele či personalistu, aby při výběru kandidátů k osobnímu pohovoru upřednostnil právě vás před ostatními zájemci. Motivační dopis je součástí vaší sebeprezentace. Slouží k tomu, aby vás případný budoucí zaměstnavatel lépe poznal. Měl by proto odpovídat charakteru práce, o kterou se ucházíte. Můžete zde uvést informace, které nejsou patrné z vašeho životopisu nebo které chcete pro danou pracovní pozici vyzdvihnout. Psaní motivačního dopisu věnujte patřičnou pozornost.

  • Pokud hledáte práci například v administrativě, na úřadě nebo v tradiční obchodní společnosti, doporučujeme použít standardní formát motivačního dopisu. Ten by měl odpovídat mj. platné normě pro úpravu písemností. Už tato úprava o vás vypovídá, že se vyznáte v obchodní a úřední formální komunikaci. Příklad: Asistentka
  • Pokud naopak stojíte o práci v kreativním prostředí, kde se hodnotí originalita, můžete zaujmout kreativitou při grafické úpravě dopisu. Netýká se to samozřejmě obsahu a spisovnosti. Příklad: PR specialista
  • Zlatou střední cestu představuje bezplatná online šablona motivačního dopisu. Není příliš formální, dlouhá a přehledně komunikuje s personalisty o tom, co umíte a proč se na danou pozici hodíte. Šablona/editor pomáhá vytvořit motivační dopis krok po kroku, s pomocí tipů a příkladů. Motivační dopis lze kdykoliv vytvořit, aktualizovat a uložit (do počítače, na externí disk apod.). Je zaručena ochrana osobních údajů – data se neukládají na servery Europassu. Příklad: Pracovnice v sociálních službách

Příklad motivačního dopisu v němčině: Realitní makléřka

 

  • Každé pozici, o kterou se ucházíte, přizpůsobte svůj motivační dopis.
  • Délka motivačního dopisu by neměla přesáhnout formát A4 – kromě pozdravu a rozloučení stačí tři odstavce.
  • V motivačním dopise konkrétně zdůvodněte svůj přínos pro danou pozici
  • Popište, co považujete za svůj úspěch v posledním zaměstnání, buďte konkrétní.
  • Na závěr nezapomeňte napsat, že se těšíte na osobní setkání, a připojte své kontaktní údaje.
  • V motivačním dopise můžete zmínit dvě zaměstnání, která jste vykonávali. U každého z nich zmiňte svou silnou stránku – jaké úkoly jste plnili, co jste se tam naučili, jakých výsledků jste dosáhli.
  • Dopis pošlete jako přílohu odpovědi na inzerát společně s Vaším životopisem. Do těla e-mailu můžete dát krátký průvodní dopis, ve kterém lze zdůraznit jeden důvod, kvůli kterému se o místo ucházíte.
  • Vyvarujte se frází a obecných formulací, které personalistovi nic neřeknou. Buďte konkrétní a svá tvrzení ilustrujte příklady. (Např. pokud uvádíte, že jste samostatní, uveďte v čem nebo popište činnosti, které jste vykonávali v minulém zaměstnání samostatně. Nebo pokud uvádíte, že máte komunikační dovednosti, rozepište v jaké oblasti, s kým jste komunikovali apod.).
  • Do dopisu nekopírujte informace ze životopisu.
  • V případě, že je v inzerátu uvedeno jméno personalisty, adresujte dopis přímo jemu a v dopisu ho i oslovte (např. Vážený pane Nováku).
  • Vyvarujte se nelogičností a nepravdivých informací. Pokud jste například v předchozích deseti letech pracoval/a na pozici fakturant/ka a nyní se hlásíte na pozici firemního kreativce, je třeba věrohodně zdůvodnit, proč po tolika letech kancelářské práce toužíte po kreativitě a každodenním četném kontaktu s lidmi a čím požadované vlastnosti můžete prokázat.

Chcete poradit také s tím, jak vyplnit životopis nebo jak se připravit na pracovní pohovor? Užitečné informace najdete zde.