02.02.2018Jak zaujmout zaměstnavatele?

Zaměstnavatele zaujmete zejména kvalitně připraveným životopisem a motivačním dopisem. K nim mějte připravené další dokumenty, pomocí kterých náležitě doložíte svou kvalifikaci a své schopnosti a dovednosti odpovídající pozici (ukázky prací, doklad o stáži, dodatek k osvědčení). Důležitá je otevřená a přiměřeně rychlá komunikace s personalisty a dalšími zástupci zaměstnavatele a náležitá příprava na pohovor a vaše vystupování a chování během něj.

V první řadě záleží na Vašem životopisu a motivačním dopisu. Zvolíte-li pro tyto dokumenty formát Europassu, budou Vám při jejich vyplňování v on-line formulářích (editoru) nápomocné rady včetně konkrétních ukázek. Po odeslání životopisu i motivačního dopisu je třeba vyčkat na první kontakt, pravděpodobně od někoho z personálního oddělení. Při domlouvání pohovoru a dalších schůzek jednejte otevřeně, na e-maily a telefonáty reagujte přiměřeně rychle a bezdůvodně komunikaci neprodlužujte.

Pozor na vaši stopu na sociálních sítích

Mnoho personalistů si informace o kandidátech hledá i na internetu. Před rozesláním svého životopisu je proto dobré zkontrolovat viditelnost Vašeho profilu, fotek i příspěvků na Facebooku a dalších sociálních sítích.

Vhodné oblečení a důkladná příprava na pohovor by měla být samozřejmostí. Důležité je přijít včas. Na cestu si raději dejte větší rezervu. Pokud budete mít přesto zpoždění, nezapomeňte zavolat s omluvou a upřesněním, kdy dorazíte.

Jak se chovat při pohovoru

Snažte se udělat dobrý první dojem. Úsměvem, podáním ruky a příjemným vystupováním vůči všem, se kterými se ve firmě potkáte, určitě nic nepokazíte. Nikdy nevíte, kdo všechno se podílí na rozhodnutí o Vašem postupu do dalšího kola.

Během pohovoru se chovejte přirozeně, buďte upřímní, přátelští, nic nehrajte a mluvte pravdu. Na jakékoliv nesrovnalosti a nepravdivé informace se v průběhu dalších kol stejně přijde. Snažte se působit sebevědomě, ale dejte si pozor, ať nepůsobíte arogantně. Na pohovor nepatří žoviálnost a familiárnost. Nehaňte své bývalé zaměstnavatele a šéfy. I negativní informace se dají podat korektně.

Podrobnější rady a tipy, abyste na nic důležitého nezapomněli, najdete na našem webu Jak se připravit na pohovor.

Jaké dokumenty si vzít s sebou na pohovor

S sebou na pohovor si pro jistotu vezměte i vytisknutý životopis a v záloze můžete mít i další dokumenty, které dohromady vytvoří vaše portfolio. Patří sem například ukázky vaší práci, kterými se chcete prezentovat, seznam projektů z vašeho minulého zaměstnání a jejich popis, reference, pokud máte atd. K životopisu si můžete přiložit i další dokumenty Europassu, mobilitu, mobilitu pro dobrovolníky, dodatek k osvědčení, dodatek k diplomu.

Mobilita a mobilita dobrovolnictví se hodí např. absolventům, kteří hledají svoje první zaměstnání a mají za sebou jakoukoliv zahraniční nebo dobrovolnickou stáž. Jestliže naopak máte zájem o práci v zahraničí, je užitečné společně s životopisem poslat i dodatek k osvědčení (pro absolventy středních škol) nebo dodatek k diplomu (pro vysokoškoláky a absolventy VOŠ). Z těchto dokumentů je jasné, jaký byl obsah a úroveň vašeho vzdělání. Je na nich uvedená i úroveň kvalifikace pod zkratkou EQF (Evropský rámec kvalifikací).

Vzorová portfolia dokumentů

Studentka VŠ (23 let) – portfolio obsahuje následující dokumenty: životopis, mobilita dobrovolnictví, dodatek k osvědčení.

Absolvent střední školy s praxí s rekvalifikací v IT (27) – portfolio obsahuje následující dokumenty: životopis, motivační dopis, mobilita dobrovolnická, dodatek k osvědčení.

Manažer s praxí (38 let)portfolio obsahuje následující dokumenty: životopis, jazykový pas, mobilita, dodatek k osvědčení, dodatek k diplomu.

Jak komunikovat se zaměstnavatelem

Během pohovoru se nebojte ptát, ukažte zájem o pozici i firmu. Tato část je důležitá hlavně pro Vás, snažte se zjistit o místě co nejvíc, abyste měli relevantní informace pro další rozhodování. Tipy na otázky, které můžete položit, naleznete v článku Jak se připravit na pohovor . Pokud nebudete dotázán na plat, sám o tomto tématu na pohovoru nezačínejte. Ale ve chvíli, kdy personalista položí otázku na Vaše očekávání, mějte připravenou odpověď.

V případě, že se v jakékoliv fázi výběrového řízení rozhodnete, že pro vás už práce není zajímavá, nebo přijmete zaměstnání jinde, nezapomeňte dát včas do společnosti vědět a buďte i nadále zdvořilí. Nikdy nevíte, kdy příště se s personalistou opět potkáte.

 

Další rady a tipy


Rady a tipy vycházejí z konzultací s personalisty (leden 2018).